به گزارش مشرق به نقل از شرق، اين دوچرخ دودزا كابوس هميشگي براي مسوولان شهري و ترافيكي هستند، چراكه گفته ميشود تعدادشان از كنترل خارج شده تا جايي كه براي كمكردن شمار بيشمار موتورها در شهر رييس پليس تهران بزرگ از تحويل ندادن 60 هزار موتوسيكلت به صاحبانشان خبر ميدهد.
60 هزار موتوسيكلت در كشور از فهرست مايملك صاحبانشان خط خوردند. موتورهايي كه بيش از شش ماه است كسي براي تحويل آنها به پاركينگ نيروي انتظامي مراجعه نكرده و به گفته حسين رحيمي حالا ديگر تحويل آنها به مراجع ذيربط بدون مانع است.
در امتداد تنبيه كردن خاطيان موتورسوار، موتورهايي با عمر بيش از 10سال به همراه موتورهاي پلاك قديمي به دليل تخلف در تعويض نكردن پلاكشان در زمان مقرر به پاركينگ ميروند. اينك دو هزار دستگاه موتوسيكلت در آستانه جريمه شدن هستند. موتوسيكلتهايي كه به گفته رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ نيمي از آنها در توقيف به سر ميبرند، پلاك قديمي يا فاقد پلاك بودند.
سردار حسين رحيمي هشدار ميدهد اجراي اين طرح در تمام مناطق تهران حتي اتوبانهاي پايتخت در حال اجراست: «همه موتوسيكلتهاي پلاك قديمي يا فاقد پلاك به دليل اتمام مهلت تعويض پلاك، توقيف و روانه پاركينگ ميشوند. موتوسيكلتهايي كه شش ماه از زمان توقيف آنها گذشته باشد و مالكان آنها براي ترخيص در اين مدت مراجعه نكنند هم براساس قانون تحويل مراجع ذيربط دادهمیشود و ديگر به مالكان پس داده نميشود.
دارندگان موتوسيكلتهاي پلاك قديمي هم هرچه سريعتر براي تعويض پلاك به مراكز شمارهگذاري مراجعه كنند.» حالا 60 هزار دستگاه موتوسيكلت توقيفي كه مالكان آنها بيش از شش ماه است براي ترخيص مراجعه نكردهاند، به مراجع ذيربط تحويل داده شدند. چالش بودن وجود موتوسيكلتها براي ترافيك شهر را هم رييس پليس راهور تهران تاييد ميكند: «آمارها نشان ميدهد، بيشترين فوتيهاي تصادفات رانندگي در تهران بعد از عابران پياده متعلق به موتورسواران است.
پليس پذيرفته است كه حملونقل بار و مسافر به صورت مجاز با موتوسيكلت انجام شود.
موتورها و جريمههاي جديد «از اول دي هرگونه حركات مارپيچ، عبور از چراغ قرمز و انجام حركات نمايشي هر كدام صد هزار تومان براي راكبان موتوسيكلت جريمه به همراه دارد.» فهرست جديد جرايم گريبان موتورها را هم گرفت. براساس آنچه سردار رحيم ميگويد، حمل بار اضافه 50 هزار تومان به اضافه توقيف موتوسيكلت و بار آن، حركت در پيادهرو 50 هزار تومان به همراه توقيف وسيله نقليه و عبور از خط ويژه نيز 50 هزار تومان به همراه توقيف موتوسيكلت از اول دي در انتظار راكبان موتوسيكلتهاي متخلف است.
موتورها و جريمههاي جديد «از اول دي هرگونه حركات مارپيچ، عبور از چراغ قرمز و انجام حركات نمايشي هر كدام صد هزار تومان براي راكبان موتوسيكلت جريمه به همراه دارد.» فهرست جديد جرايم گريبان موتورها را هم گرفت. براساس آنچه سردار رحيم ميگويد، حمل بار اضافه 50 هزار تومان به اضافه توقيف موتوسيكلت و بار آن، حركت در پيادهرو 50 هزار تومان به همراه توقيف وسيله نقليه و عبور از خط ويژه نيز 50 هزار تومان به همراه توقيف موتوسيكلت از اول دي در انتظار راكبان موتوسيكلتهاي متخلف است.
سن موتورها هم معضل ديگر است. موتورهايي كه سني متجاوز از 10 داشته باشند، در صورت برخورد با مامور راهنمايي و رانندگي به پاركينگهاي اسقاط ارجاع داده ميشوند: «براساس قانون سن فرسودگي موتوسيكلتها 10 سال است و همه موتوسيكلتهايي كه از اين سن عبور كردهاند، در صورت توقيف به هيچ عنوان به مالكان آنها تحويل داده نميشود و اسقاط ميشوند. چنانچه تاكنون 27 هزار دستگاه موتوسيكلت فرسوده اسقاط شده است. پليس محاسبه كرده موتوسيكلتهاي مدل 80 به قبل در تهران با هر پلاكي فرسوده محسوب ميشوند.
موتوري با نمره منفي
با اجراي طرح ملي تعويض پلاك موتوسيكلتها، پلاك به نام مالك موتوسيكلت صادر ميشود تا در صورتيكه راكبان موتوسيكلتها تخلف حادثهساز مرتكب شوند، نمره منفي آنها نيز در گواهينامه راكب موتوسيكلت ثبت شود و اگر نمره منفي راكب موتوسيكلتي به 30 برسد، گواهينامه به مدت سه ماه ضبط ميشود. سهچرخههايي كه شهر را زشت كردهاند، دغدغه رييسپليس تهران است تا پايتخت را از وجود اين سهچرخهها پاك كند: «تردد اين دسته از موتوسيكلتها برابر اعلام قبلي در تهران ممنوع بوده و پليس در صورت مشاهده آنها نسبت به انتقالشان به پاركينگ اقدام ميكند. به گفته رحيمي، براساس قانون تردد موتوسيكلتهاي سهچرخ تنها در مناطق كارگاهي، روستاها و مراكزي كه اطراف آن بسته است، مجاز است.
كلاه گذاشتن اجباري
از ابتداي دي ماه راكب و تركنشين موتوسيكلتهايي كه از كلاه ايمني استاندارد استفاده نكنند، ضمن جريمه 30 هزار توماني موتوسيكلتشان توقيف ميشود. رحيمي هشدار ميدهد آن دسته از راكبان موتوسيكلتهاي توقيفي كه فاقد گواهينامه و كلاه ايمني استاندارد باشند، به هيچ عنوان موتوسيكلتشان ترخيص نميشود.